Verslag vergadering Seniorenraad 10-01-2023

Aanwezig: Wil Rietveld (Voorzitter), Bas Mol (secretaris), Jacques Daamen (Penningmeester), Janny Ubbels, Nel de Jong, Elly den Ouden, Frank Swart, Otto Stam.
Aanwezig Gemeente: S. Visser
Locatie: Stroomlijn, Laan der verenigde naties 65, Dordrecht.
Afwezig: Jan van Gortel (MK)

1.Opening/gasten/vaststelling Agenda:
Na wat georganiseer mbt vervoer vanaf zwijndrecht, komen we aan bij het pand van Stroomlijn in Dordrecht. We worden netjes opgevangen en in 2 groepen naar boven naar de 3e verdieping gebracht middels de lift. We worden boven hartelijk ontvangen door Rob Oosterbaan. Janny zou per Drechthopper komen, maar dat liep aardig in de soep; ze werd te laat opgehaald in Zwijndrecht-naar Stroomlijn gebracht, maar chauffeur wist niet precies waar hij moest zijn; bracht haar daarna naar de spuiboulevard, maar uiteindelijk kwam ze met vertraging aansluiten in de groep. Ze heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze actuele informatie met de nodige kracht en boosheid naar voren te brengen. Rob vond het zeer vervelend, dat dit juist nu vandaag moest gebeuren!

– Rob Oosterbaan (Hoofd Communicatie en HR) stelt zichzelf voor en na een voorstelrondje onzerzijds laat hij ons een presentatie met kort filmpje zien met een uitleg over wat Stroomlijn nu eigenlijk is.
-Er zijn 67 FTE in dienst; men krijgt de cliënten hoofdzakelijk van de Sociale diensten in de drechtsteden.
– Stroomlijn heeft 3 takken: Drechthopper (chauffeurs met Taxikaart), Wijkhopper (geen Taxikaart noodzakelijk) en H2 Fieldlab (Onderzoek verduurzaming vervoer).
– Men vervoert diverse groepen mensen binnen de Drechtsteden: WMO, Jeugd, Medisch en werk gerelateerd.
– Stroomlijn is ook een re-integratietraject voor mensen, die moeilijk of niet in het arbeidsproces passen. Men geeft hen een traject van 30 maanden om naar een veste baan te groeien.
– Oorzaak van de problemen in 2022, waardoor in mei gestart werd en nagedacht werd over maatregelen, die noodzakelijk waren om het vervoer (beperkter) mogelijk te houden. De oorzaken waren de enorme reisbehoefte na Corona, ziekte en aantal chauffeurs minder na corona , de verkeerssituatie en het opzeggen van 1 van de vervoer-partners per 1 oktober. In de eerste maanden van 2022 was “% op tijd ophalen” naar
gemiddeld 70% gedaald, -na de nieuwe regels -In oktober gemiddeld 87,2%, in November weer gemiddeld op 94,1% en december op 94,5%. Probleem zat vooral in de excessen en de personen, die niet op tijd opgehaald konden worden. Sommigen hebben belangrijke afspraken in ziekenhuis of begraafplaats/Crematorium gemist!! Dit werd ook zeer betreurd door de medewerkers van Stroomlijn.
– De beperkende maatregelen waren vooral beperktere openingstijden (08:30-23:00 uur) en minder chauffeurs!
– Problemen zijn dus nog niet opgelost en men gaat in overleg met de wethouders van de drechtsteden. Zij zullen of meer geld ter beschikking moeten stellen of moeten kiezen uit wat wel doorgang moet blijven vinden;
WMO, Jeugd/dagbesteding, medisch of werk! De Politiek moet dus de zware beslissingen nemen!
– Vragen Seniorenraad:
– Waarom wordt inning kosten niet 1 x per maand gedaan-na 2 maanden innen kan problemen veroorzaken!
Rob Oosterbaan gaat dit onderzoeken. Contant betalen is niet meer mogelijk.
– Combineren van vervoersverzoeken wordt begrepen, maar waarom niet de meest logische volgorde van ophalen? Rob Oosterbaan gaat dit onderzoeken, maar geeft aan, dat het niet altijd mogelijk is.
– Kan men iets doen aan het probleem van de oppik-tijd in de avonduren, de meeste avondjes zijn afgelopen om 22:30-22:45. Rob Oosterbaan geeft aan, dat hij dit als aandachtspunt zal onthouden voor de toekomst.
– Waarom zegt men aan de telefoon, dat de laatste oppiktijd 21:45 is. Rob gaat dit onderzoeken, want de auto’s moeten om 23:00 uur in de garage staan. Laatste oppiktijd zou dus theoretisch 22:30 kunnen zijn (met 15 min respijt vooraf en achteraf)
-Na beëindiging van de presentatie begeleid Rob ons naar de vergadertafel en kunnen we onze “normale” vergadering houden.

1.Opening door de voorzitter, die iedereen van harte welkom heet.

2.Mededelingen:
– In 1e instantie geen vragen over de doorgezonden stukken.
– Bas vraagt of we nagedacht hebben over een aparte” themadag zoals Jan eerder heeft voorgesteld. Nagedacht wel. Zo dacht men aan: Geld c.q. Armoede, Veiligheid en 5 mei optuigen.
– Gezien korte voorbereidingstijd en kosten vinden aanwezigen het beter om aan te sluiten bij het initiatief van Mevr. M. Goedden. Wil en Janny polsen Marianne! Actie: Wil
– Het is wel belangrijk om de (nieuwe) Seniorenraad bekender te maken. 1 mogelijkheid is om dit op een themadag te doen, maar ook een stukje in de krant of flyers bij Huisartsen e.d..
– Probleem van weekkrant “de brug” is, naast de slechte bezorging, dat veel mensen een nee/nee sticker hebben.
– Otto zegt dat het noodzakelijk is om eerst eens uit te zoeken wat we nu eigenlijk willen. Moeten we een controlerende club of een aansturende beleidsmatige club. Actie: Bas Eerstvolgende vergadering of de agenda zetten.
– Ook mail van Naomi (via Suzanne) en komende geldkrant komen aan bod in de discussie. Daar zijn onderwerpen voor: Energietoeslag, Minima-ondersteuning, Subsidies en regelingen, Onbekendheid contact leggen met Vivera, Financiële veiligheid…..
– Week van het geld eind januari: Fraude bestrijding, niet meer contant kunnen betalen.
– Mailverhandeling over regels trapliften. Hier hebben Otto, Bas en Suzanne een meeting op dinsdag 24 januari op de spuiboulevard in Dordrecht. Terugkoppeling volgt op eerstvolgende vergadering 7 maart of eerder per mail. Actie: Bas

2. Mededelingen/verzonden en ontvangen post/emails:
– Omwille van de tijd overgeslagen en sommige zaken komen nog later ter sprake.

3. Verslag vorige vergadering en opvolging taken:
– Geen op,merkingen meer over het verslag van 13-12.
– Opvolging taken:
– 2 adviezen aan B & W gezonden (Opstapplaats Oudeland en info brief bij pensioengerechtigde leeftijd). Suzanne heeft ze doorgespeeld.
– Update Maaltijdenkaart is er nog niet; men is er nog aan bezig.
– Promotie Seniorenraad reeds eerder in deze vergadering besproken.
– Drechtdokters worden door Jan van Gortel uitgenodigd; probleem daarbij is dat ze nooit op dinsdag kunnen. Maar we gaan het horen.
– Reactie daarop: Nodig iemand uit betreffende mantelzorg. Actie: Bas
rest openstaande acties is opgelost.

4.Terugrapportage (notulen) WMO, WOBO, sportraad en ouderenbonden.
-WOBO. Geen informatie. Leden van de WOBO krijgen geen informatie meer en kunnen derhalve ook niet vergaderen. Waarom krijgt men geen info meer? Jacques schrijft brief naar B & W via Suzanne. Actie: Jacques

5.Toekomst adviesraden/Raadsprogramma/Rubriekenschema…
– Omwille van de tijd niet behandeld

6.Website en facebook…
– Website oud staat er nog maar is verouderd. Nieuwe Website is nog niet klaar.

7.Rondvraag:
Elly:
Geen opmerkingen
Nel:
Geen opmerkingen
-Janny:
-Geen opmerkingen
-Jacques:
-HVC Container bij “de Schakel” mag niet meer gebruikt worden. Er zit een sticker met die tekst op de container. Wat is hier aan de hand? Men moet nu lopen naar de Stoop van Zwijndrecht straat!
-Frank:
Is men bekend met de mogelijkheid van een slot op je bankspaarrekening-app? Raadpleeg je app of je bank!
-Otto.
Kunnen we volgende vergadering meer aandacht voor bijstand voor de energierekening bedenken. Volgende vergadering bespreken. Actie: Bas
-Bas:
Geen opmerkingen
-Wil:
Voorzitter bedankt de aanwezigen en sluit de vergadering

8. Sluiting vergadering
Volgende vergadering 7 maart in Gemeentehuis..
-Na afloop konden we nog even kort naar de telefonistes en planners van Stroomlijn kijken op de 2e verdieping. Zij handelen zo’n 1000-1300 vervoersverzoeken per dag!
Openstaande acties vorige vergadering(en) voor:
BM: Drechtdokters uitnodigen voor vergadering 7 maart(probleem op dinsdag..)
BM: Checken update maaltijdenkaart
Openstaande acties voor:
WR: Polsen Marianne Goedden voor aansluiten Seniorenraad bij haar themadag.
BM: Wat wil de seniorenraad (beleidsmakend of beleidscontrolerend)
BM: Aandacht voor bijstand energierekening op agenda zetten.
BM: Iemand uitnodigen voor onderwerp Manetlzorg als Drechtdokters niet kunnen)
BM: Terugkoppeling meeting over regels montage Traplift
JD: Brief schrijven voor B & W aangaande voortbestaan WOBO Raad.